Syreupptag..

God Morgon på er!
Hoppas ni sovit gott! Jag har just ätit frukost och nu sitter jag och väntar på att det ska bli dax att för mitt max-test..

Jag tänkte berätta lite om testet som jag ska göra idag. Det går till på följande vis,  man åker på ett rullband med rullskidor (typ som ett löpband fast lite bredare). Sedan är man även fastspänd i en sele ifall man skulle åka av bandet. När man gör ett max-test så måste man ha en mask på sig som man andas in all luft i. All min luft som jag andas ut under testet åker in i maskin och ger olika värden. Om ni har hört någon säga "vad har du för syreupptag?" så är det precis det som man testar. Hur mycket luft kan jag ta in i mina lungor? Som längdskidåkare är det bra att ha ett högt värde eftersom det är en så pass krävande konditionsport. Ju högre värde man har ju mer syre får kroppen och ju bättre kan kroppen transportera runt de röda blodkropparna så att kroppen slipper "mjölksyra". Värdet går naturligtvis att träna upp, det är därför som vi tränar som dårar under sommaren och hösten för att hela tiden lära kroppen att bli bättre på detta.

Lite krångligt, men jag hoppas ni förstod.
Bild på mig från i våras när jag testade mig..

Vi hörs senare♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0