Dagens tips & råd.

Hej!

Hoppas att ni mår bra. Jag har varit och tränat på morgonen, det var skönt att pressa kroppen igen. Visst är det skönt att ha vilodagar men det är också kul när träningen drar i gång igen.

När man tränar oavsett på vilken nivå, motionär, elit motionär, aktiv eller elit aktiv är det viktigt att man belönar sig själv & tar hand om sin kropp tycker jag. Kroppen mår bäst av varierad träning. Om möjligheten finns ska man försöka variera sin träning så mycket som möjligt. På vintern blir det naturligtvis mycket skidträning för min del. Men jag försöker även att springa kortare pass ett par gånger i veckan. Detta för att kroppen ska få göra någonting annat & för att behålla spänsten i mina muskler som jag inte får på samma sätt genom skidåkning. Där i mellan lägger jag även in styrkepass i olika former för att behålla styrkan i musklerna som jag har tränat upp under sommar och höst. Det är också viktigt med styrketräning för att minska skaderisken.

De senaste månaderna har jag även fått lära mig hur viktigt det är att jag tar hand om min kropp efter träning. Stretching är något som jag rekommenderar alla att göra. Det behöver inte vara tio olika övningar som man utför varje gång. Det är bättre att man plockar ut ett antal övningar och gör dem ordentligt och försöker hålla ut på varje övning i ca 3min. Då behöver man bara göra varje övning en gång. I början av säsongen slet jag med mina ben varje tävling, jag blev stum snabbt och kunde inte bli av med mjölksyran. Troligtvis berodde det på att jag hade stretchat för dåligt den senaste tiden och mina ben återhämtade sig riktigt aldrig. Efter att ha fått hjälp med massage och stretching har mina ben blivit mycket bättre. Nu prioriterar jag verkligen stretchingen, jag stretchar dagligen. Att stretcha är inte världens roligaste men det är nödvändigt för din träning! Försök att inte prioritera bort det, ni kommer att märka resultat.

Massage kan vara ett bra sätt att belöna sig själv med. Ibland kanske man inte alltid unnar sig själv denna lyx men då tycker jag att du ska köpa en liten egen massage grej till dig själv som du kan massera dina muskler med. Jag köpte denna igår. Perfekt att massera benen med och den kan lätt följa med i väskan när jag reser.!




Det var dagens tips & råd till er!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0