Söndagskaka..

1,8 dl socker
150 gram smör eller margarin
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Blandas till en deg, tryck ut i en bakform.

100 gram smör eller margarin
1,2 dl socker
100 gram mald eller grovhackad sötmandel
2 tsk vaniljsocker
2 msk grädde

Kokas i kastrull i ca 3-4 minuter, tills smeten börjar bli simmig.

Hälles i bakformen.

Gräddas i ugn på nedre falsen i ca 20-25 minuter i 200 grader.


Jag fick detta recept skickat idag, ett gammalt recept. Orden som simmig, hälles, falsen känns att den är lite antik. Den här kakan är en av de godaste jag vet. Tyvärr var det flera år sedan jag åt den.. När ska jag få tillbaka orken att baka och dona i köket?



Kommentarer
Postat av: Lars

Jaa alltså jag missförstog mamma och skickade det till dig fasst egentligen var det dina mostrar som skulle ha det. Fasst så klart du har ju inte så mycket emot den du heller det vet jag. Du kanske kan du få lite färdkost till Piteå.

2011-03-21 @ 20:38:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0